We zitten weer op de route

30 mei 2018 - Navarrenx, Frankrijk

30 mei: Van Maylis naar Navarrenx
Vandaag de route weer opgepakt. De tent hebben we achtergelaten. Beetje spannend voelde dat wel. We laten toch een zekerheid van een dak boven je hoofd los. Achteraf bleken de zorgen niet nodig geweest. Nu we dichter bij de Spaanse grens komen, nemen de overnachtingsadressen behoorlijk toe!!
Bij Marcel en Lily alles netjes achtergelaten en afgesloten. Nog even de achtergelaten tas en spullen gewogen...... we hebben 13 kilo minder om de Pyreneeën over te sjouwen!!! Frédéric gedag gezegd en weer gaan pedaleren. Bewolkt, maar een heerlijk fietsweertje, 18gr en weinig wind. Je kan merken dat we in de richting van de Pyreneeën gaan. De heuveltjes worden heuvels en het aantal keren boven de 8% blijft toenemen.
Bovenaan een klim krijgen we getoeter en applaus van een 'wielren-volgauto'. Hoewel het (door de mindere kilo's) minder verdiend voelt volgens Henny, blijft het gebaar leuk en zeer gewaardeerd! Onderweg in Baigt bij een producteur een flesje rood gescoord. Vanmiddag rond 4 uur toch weer alle regenspullen moeten aantrekken. Een kort, 30 minuten, maar zeer heftig buitje. Vlak hiervoor nog een roedeltje (6 stuks) bruine reetjes gezien. Blijven toch kadootjes van moeder natuur. (en dan hebben we het niet meer over het buitje).
Nog een korte stop gehouden in Sauveterre le Bearn. Leuke plaats, net of je in Tarn/Dordogne bent. Aan de rand van Navarrenx wat eten en een biertje gekocht bij de buurtsuper. In Navarrenx vinden we onderdak in een Gîte communal de Pellerin (leuke plaats!!). We moesten ons melden in een bar en de bardame bracht ons, na betaling €25,60, naar het onderkomen zo'n 100 meter verder. 4 slaapzaaltjes van 4 bedden op de 2e verdieping. Stalling voor de fietsen is er niet en de bardame trok een beetje vreemd gezicht bij het idee om de fietsen buiten te laten staan, dus dan maar 4 trappen op om ze veilig te laten staan vannacht. Wel zo slim geweest om eerst de tassen eraf te halen😉
We delen de kamer met een wandelende dame en heer (geen koppel). Met de monsieur hebben wij het biertje gedeeld met uitwisseling van onze reisgegevens.
In de keukenruimte van de gite genoten van ons eigen pelgrimsmenu...tortilla, stokbrood met kaas, ham de Bayonne en tomaat. En... niet te vergeten...het flesje wijn van vanmorgen.
Al met al weer een leuke dag vandaag. Bijzonder dat nu de bergen dichterbij komen er ook meer dorpen komen, dat verwacht je niet. Soms waanden we ons in Oostenrijk en soms in de Dordogne/Tarn. Volop zeer jonge maïs en ook zonnebloemen gezien (wat zal dat over een paar maanden nog mooier zijn). Verder wijnbouw en graan weer gezien. Voornamelijk gefietst over landelijke  boerenweggetjes met weinig ander verkeer. Blijven toch de leukste!!
Vandaag ruim 79 kilometer met 719 hoogtemeters. Morgen beginnen we aan dé klim. Deze willen we verdelen over 2 dagen. De laatste en zwaarste 13 km volgen dan de dag erna om vervolgens op 1 juni in Espana te zijn. De komende 2 dagen gaan we zien of de klimmetjes van de afgelopen weken voldoende training waren.

1. Simone:
    13 kg best veel lekker licht de bergen over 😀
  2. Henk de Smit:
    30 mei 2018
    😘 bedankt weer voor jullie verhaal. We zijn er steeds een klein beetje bij🙋
  3. Marja:
    30 mei 2018
    Dat doen je jullie goed hoor minder bagage lekker gegeten biertje wijntje jummie en natuurschoon mooiste wat er is.Bedankt weer voor het mooie verhaal en weer veel fietsplezier
  4. Lily:
    30 mei 2018
    Is de tent nog mee? Aan de fiets van Hennie is duidelijk te zien dat ze wat lichter is. navarrenx is een leuk en zeer overzichtelijk plaatsje. De camping aan de andere kant van de rivier is ook erg leuk. Fiets ze weer!
  5. Monique:
    31 mei 2018
    Heerlijk lijkt me dat 13kg minder ;-)
  6. Paul en Henny:
    31 mei 2018
    De tent ligt bij jullie op zolder Lily😉
    Dat scheelt de meeste kilo's en zat bij Paul achterop in de zwarte tas. Deze hebben we ook achtergelaten. De gele (proviandtas) van Henny is nu verhuisd naar Paul achterop🙂
  7. Wil en Martin:
    31 mei 2018
    Moet een eitje zijn met 13 km minder! Haha, grapje! Succes!
    Wij nu in roses in Spanje!