De eindstreep komt in zicht

17 juni 2018 - Loxo, Spanje

Met nog maar 25km te gaan, hierbij het verslag van de afgelopen 3 dagen. We hebben weer heerlijk zomers weer en kunnen niet geloven, dat het nu bijna afgelopen is.....

15 juni: Van Trabadelo naar Samos
Om kwart over vijf liep de eerste wekker af. Wij hebben het rustig aan gedaan. Rond 9.00 uur vertrokken wij met mooi zonnig weer. Er stonden weer aardige klimmetjes op het programma. Stijgen van 580 naar 1300 dan dalen naar 1240 en weer stijgen naar 1335 meter. Vandaag passeren we "Cebreiro",  een dorp met een keltische geschiedenis en zo ziet het er ook uit. Onderweg werd het steeds meer bewolkt en we reden op gegeven moment zelfs in de wolken.
De wandelaars uit de hostel één voor één ingehaald. De routes zijn vandaag niet helemaal gelijk aan elkaar, maar de meesten gezien.Tijdens de lunch in Cebreiro heeft Paul nog praatje gemaakt met collega Oscar van Tyco, was net bezig inspectie van alarmsyteem in het restaurant. In Spanje is het ook Johnson Controls geworden, hij had alleen z'n oude uniform nog aan. Na de lunch zien we de mexicaanse priester van gister ook al boven. Zo....dat heeft hij snel gedaan. Voordat we de afdaling inzetten, doen we een stukje verderop bij Alto do Poio (1335) nog een colaatje en daar treffen we de grootste knuffelaar van vandaag.....een enorme lobbes!!!
Na een afdaling van 12 kilometer op heerlijke weg van 1200 naar 550 meter. Slapen we in Sarria of Samos? Het werd Samos, een deel van een klooster is ingericht als albergue. Dat willen we niet missen. Het blijkt de meest primitieve tot nu toe, 54 bedden in één ruimte. Wel leuke muurschilderingen. Prijs: donovativo.......(moet je die ook wel geven Paul, anders wordt het wel héél goedkoop😛)
Na inchecken op terras biertje gedronken met een Belgisch koppel, we hadden elkaar al een paar keer gepasseerd. Ze komen uit Mechelen, 5 weken onderweg nu, zij op een elektrische fiets. Wij vragen of dit nog problemen geeft voor de oorkonde...zij weten het niet...maar gaan er vanuit van niet.
Henny gaat naar de mis in het klooster en Paul probeert hoe de Estrella Galacia smaakt.
Daarna menu verorberd en proberen om Spanje-Portugal te kijken. Laatste 35 minuten gezien.
Vandaag 57 kilometer met 1031 hoogtemeters

16 juni: Samos naar Ventas de Narón
Vanmorgen stonden we om 7.45 uur al buiten. De fietsen konden uit de garage (trouwens tot nu toe maar 1x meegemaakt dat de fietsen niet binnen konden staan) en weer worden opgetuigd. Hierna ontbijt in de bar tegenover het monestario en ondertussen een verslag geplaatst.
Rond 9 uur vertrokken. Begonnen met laag hangende bewolking, maar werd wel zonniger en plm 25 gr.
Een saaie route vandaag merendeels over dezelfde weg....de LU-633, vergelijkbaar met een N-weg. Wij hebben het niet op de 'N-wegen'. Het mag dan goed asfalt zijn, maar dat is dan ook zo'n beetje hetgeen je de hele dag ziet. Hoewel ze niet overdreven druk zijn, voel je je toch niet relaxed om om je heen te kijken. En je fietst op de vluchtstrook.
Het werd een vermoeiende dag en het schoot niet echt op. Rond 4 uur op een terrasje aangeland in Ventas om nog wat te nuttigen voordat we het laatste stukje van de dag zouden doen. Zag er heel gezellig uit. Bleek dat men ook kamers had, je kon er ook eten en ontbijten. We hebben de fietsen op de rem gezet een biertje genomen en zijn gebleven.
Vandaag ruim 51 km met 964 hoogtemeters.

17 juni: van Ventas de Naron naar Loxo.
Na het ontbijt met 2 gebakken eitjes weer op de fiets gestapt. Na 10.30 uur was alle bewolking verdwenen en werd het almaar warmer. Tot ruim 28° in de middag.
Vandaag was de route (op een paar km na over N-weg) vele malen leuker en mooier dan gisteren. Weer aardig wat klimmen, maar ook mooie afdalingen, smalle wegen en door dorpen.
Eerste gedeelte gelijk op met de wandelaars en stukken over het wandelpad. Hoewel dit ook niet altijd vlot, is dit wel vele malen leuker. Koffie in Palas de Rei en Melide. Blijken we bij die laatste in een specialiteitenrestaurant te zitten. Specialiteit...."Pulpo", oftewel gekookte octopus. Enorme pannen, de één na de ander werd eruit gevist en aan stukken geknipt. Wij hebben het bij de koffie gehouden😉
Na Arzúa werd het stil op de weg en realiseerden wij ons na een tijdje helemaal geen wandelaars meer gezien te hebben. Blijkbaar ander traject, wat wel betekent dat er ook weinig voorzieningen zijn, zoals niet onbelangrijk...slaapplaatsen! Het aanbod aan albergues was zienderogen afgenomen.
In Loxo toch ééntje gevonden, maar geen restaurant o.i.d. en wij hadden niets te eten meer in onze tas. We konden een paar kilometer terug bij Touro eten, maar ze konden zich ook wel voorstellen dat we moe waren en als wij genoegen namen met pasta met tomatensaus kon de signora van de casa rural wel wat regelen.
Zo kregen we pasta, tomatensaus, eieren, brood, tonijn en kaas om zelf wat in elkaar te flanzen. Een flesje rood kwam er ook nog bij.
Dat moet wel lukken en zo mooi weer!
Zo zitten we hier op 25 km van ons doel Santiago de Compestella. Eigenlijk heel onwerkelijk nog, dat we er morgen zullen zijn...
Vandaag ruim 65 km met 829 hoogtemeters.

1. Elsbeth:
    17 juni 2018
    Ik ben zo onwijs trots op jullie!!😘
  2. Marja:
    17 juni 2018
    Top top top wat een kanjers zijn jullie morgen de grote dag en dan even gaan genieten en weer een leuk reisverslag en ook ik besef dat er ook een einde gaat komen van jullie grandioze verhalen.
    Ik kijk al uit naar jullie verslag van morgen
  3. Elly-May:
    17 juni 2018
    Wat een prestatie zeg. Ongelofelijk goed van jullie. Nu het laatste loodje heel veel succes en geniet van het laatste stukje
  4. Anne-René:
    17 juni 2018
    Gaaf zeg! En inderdaad raar dat jullie er “al” bijna zijn. Wat een ervaring. Geniet van de laatste 25 km! Dikke knuf!
  5. Steph:
    Toppers 👊🏻
  6. Henk de Smit:
    17 juni 2018
    Een hele mooi dag morgen!! Onwezenlijk dat jullie er nu zijn. Henk en ik hebben altijd naar jullie verslag uitgekeken. Nu nog het verslag en de foto's van morgen. We kijken ernaar uit❤️
  7. Steph:
    Toppers👊🏻
  8. Henny:
    17 juni 2018
    Maak er een mooie 25 kilometer van.
  9. Willem klein:
    Prima gedaan hoor !
    Ga jullie mooie reisverslagen en foto's straks nog missen.
  10. Sandra:
    17 juni 2018
    Topper! Wat een mooie prestatie.
    Geniet van de laatste kilometers!
  11. Willem:
    17 juni 2018
    Dat zal morgen een emotionele dag worden denk ik, de afsluiting van een geweldige reis. Wat een ervaringen!
    Jullie bedankt dat ik heb mogen meegenieten van jullie prachtige verhalen en leuke foto’s.
    Succes morgen!
  12. Hanneke:
    17 juni 2018
    Jongens wat is jullie reis snel gegaan petje af voorjullie beiden en wat een fijn gevoel moet dat geven om het samen gedaan te hebben nog een klein stukje en dan genieten.
  13. Floor:
    17 juni 2018
    Nu komt het eindpunt wel heel erg dichtbij. Wordt een emotionele laatste etappe denk ik zo. Trots op julie.
  14. Marijke:
    17 juni 2018
    Geweldig! Wat een prestatie!
    Het zal inderdaad heel vreemd en emotioneel zijn om die laatste kilometers te fietsen. Succes en geniet ervan!
  15. Niek:
    18 juni 2018
    Mooie avonturen Hennie en Paul en herkenbare foto's enne 'nee, ik maak ook nooit wat mee!!!' 25km voor jullie vandaag en 4km voor mij. Ik wandel vanmiddag verder naar finisterre en muxia na mijn compostella en kom vrijdag naar Santiago terug. Dan nog 1,5 week vakantie ;-)
  16. Wim en Ineke.:
    18 juni 2018
    Geweldig gedaan, weer een hele en mooie ervaring rijker.
    Geniet van de laatste kilometers.
  17. Anja Engelvaart:
    18 juni 2018
    Nog 25 kilometer. Appeltje , eitje voor jullie!

Eerst maar een ritje rond SdC voordat jullie finishen, stel ik voor.

Veel plezier vandaag!
  18. Marsha:
    18 juni 2018
    Dat zal wel raar zijn, (bijna) het eindpunt bereikt te hebben. De reis ernaar toe is misschien toch waar het om gaat... Laat alles maar zo goed mogelijk binnenkomen!
  19. Dorien:
    18 juni 2018
    Laatste dag van een geweldige tocht. Het wordt wel weer even afkicken wanneer je niet meer aan het fietsen bent. Maar ook wel weer lekker.
  20. Monique:
    21 juni 2018