Panne

31 mei 2018 - Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk

31 mei: Van Navarrenx naar Oloron-Sainte-Marie
Vandaag liep het allemaal wat anders...We hadden 61 km gepland en het werden er slechts 22!!

Goed geslapen in de hostel. En om 09.10 met zin en vol goede moed vertrokken richting Urdoz voor het eerste gedeelte van de klim. Ging lekker. Het begon vlak, maar op de achtergrond zagen we al de bergen die op ons lagen te wachten.
In Oloron doen we eerst een bakkie en spreken 2 Belgen die de Route Iberco gedaan hebben en nu onderweg zijn naar Antwerpen (goed voor zo'n 3.500 km). Daarna zijn we naar een fietsenmaker op zoek gegaan om de remmen toch nog even na te laten kijken voor de bergen. De rem van Hen piept al even, maar tussentijs maar één fietsenmaker gezien en die had geen plaquettes de frein à disque (remplaatjes voor schijfremmen).
Fietsenmaker gevonden en heeft alle remmen bekeken. Hij keek wat bedenkelijk toen hij hoorde dat we naar Jaca gingen...Met de steile afdaling voor de boeg leek het ons verstandig ze toch maar te vervangen. Hij had de plaatjes op voorraad, alleen nu geen tijd. Morgenochtend om 09.00 uur zijn we de eerste.
We vinden nog een 2e fietsenmaker, maar daar hetzelfde verhaal. Toen maar weer terug naar de 1e (voelde het best) en daar de fietsen achtergelaten. Dan begint hij er morgenochtend als eerste aan! Zelf toen maar de intrek genomen in een hotelletje in de buurt en rondgekeken in de stad. Best een aardige stad, maar hier kwamen we niet voor. Echt balen dit!! Voor de vakantie hadden we de fietsen nog uitgebreid laten checken en dan verwacht je dit niet😕
We hadden gedacht de klim over de Somport over 2 dagen te verdelen en op 1 juni Spanje te bereiken. We gaan nu morgen proberen het in 1 dag te doen, de kilometers zijn het niet. We gaan het zien. Accepteren en morgen weer verder.
Vandaag slechts 22 km met 180 hoogtemeters.

1. Niek:
    31 mei 2018
    Ha Paul en Henny, panne komt niet voor niets. En altijd in de buurt van een vriendelijke Franse fietsenmaker die geen westerse tijden kent. Morgen ook maar rustig aan en geniet. Hij zal eerst een kop koffie drinken in de bar en 9.30 is nooit 9.30. Op de Meseta kan je effe kilometers maken. Ik geniet van jullie verslagen. Heerlijk. Gr van een wandelaar
  2. Coby:
    31 mei 2018
    Echte pelgrims overwinnen dit probleem ook!
  3. Hanneke:
    31 mei 2018
    Het is balen die extra rustdag maar toch misschien ook wel lekker om uitgerust aan de klim te beginnen.
  4. Marja:
    31 mei 2018
    Ja wat een pech maar wat je zegt even diep adem halen en met een frisse dag voor de boeg weer starten.
    Veel succes
  5. Lily:
    31 mei 2018
    Gelukkig dat jullie die remmen laten controleren. Beter nu, dan remmen op een andere manier.
  6. Willem:
    31 mei 2018
    Vervelend dat het even tegen zit, maar kop op, komt goed. Heb vertrouwen in de
    Franse mechaniekers. Misschien wel meer dan in die van jullie Nederlandse!
    Succes met de aanstaande klimmen en doe voorzichtig. Met jullie bepakking gaat het hard naar beneden.
  7. Simone:
    1 juni 2018
    pech, balen, waardeloos. Maar vandaag is andere dag, de zon schijnt, windje in de rug en de wetenschap dat je veilig de berg af kunt.
    Fietst ze
  8. Sotiria:
    1 juni 2018
    Goedemorgen, hoop dat jullie uitgerust zijn, de fietsen ook weer in top conditie! Hierna kunnen jullie straks starten met een nieuwe dag in jullie prachtige reisboek! Nogmaals veel succes en een veilige reis verder! Liefs Sotiria
  9. Rob:
    1 juni 2018
    Pak je rust en geniet nog een dag van de omgeving. Mooie reis al gehad en ook nog voor de boeg. Blijf schrijven, succes.
  10. Willem klein:
    1 juni 2018
    Af een toe een beetje extra rust kan geen kwaad.
    En, in de afdaling heb je gewoon goede remmen nodig.
    Heb ooit op een geleende fiets tijdens mijn allereerste fietsvakantie zonder veilige remmen in Frankrijk behoorlijk moeten afzien.
    Dat was geen pretje.
  11. Henny:
    1 juni 2018
    Beter nu de remmen vervangen, dan straks op een holletje de helling af en hoe stop je dan? Het komt goed en dan kunnen jullie weer verder.
  12. Adrika Feenstra:
    1 juni 2018
    Beter het zekere voor het onzekere en veiligheid boven alles!
    Het valt heus allemaal weer op zijn plaats. Succes met het bedwingen van de bergen. Enne Paul, heb je dat bordje aan de boom nog geconfisqueerd? 😃
  13. Karin klein:
    1 juni 2018
    Wat een pech, maar veiligheid boven alles.