"En Route"

30 mei 2018 - Maylis, Frankrijk

27 mei: Van Dûne du Pyla naar Onesse-et-Laharie
Het heeft gisteravond en vannacht niet meer geregend. Tent was wel wat vochtig, maar als het goed is, was dit de laatste nacht in de tent.
Rond 10.30 uur pas weggereden van de camping. Eerste gedeelte van de route was leuk en afwisselend door bossen en slingerpaadjes over goed asfalt. Toch weer klimmetjes met een aantal van boven de 9 en een paar van boven de 10%. Uitschieter van 14%!!!! Maaaaar... op de pedalen gebleven💪 Het tweede deel van de etappe was wat saai. Lange rechte wegen. Gelukkig weer met de wind mee, dus konden we lekker doortrappen. Raar gedeelte van Frankrijk. Geen koeien en geen wijnbouw en geen akkers met diverse graansoorten. Op het laatst nog wel een grote ganzen(eenden)houderij en een paar flinke velden met asperges.
Rond 17.00 uur arriveerden we bij een hostel pellerin. We worden ontvangen door de patrôn, die duidelijk een sappie teveel op had. Maar dat mocht de pret niet drukken, want we hadden weer de laatste 2 bedden. Er waren 2 kamers. 1 met 4 bedden en 1 met 2 bedden. In beide kamers was nog 1 bed vrij. Even leek het dat wij ons moesten gaan opsplitsen, totdat Frans (een andere Nederlandse pellerin en velo) aanbood te willen verkassen. Zo kregen wij een eigen hokje met stapelbed. Nederlandse Frans ging met 3 franse wandelaars in de andere ruimte. De houtzagerij kon weer los.
We konden in de auberge aanschuiven voor een  eenvoudige pelgrimsmaaltijd, bereidt door de patrône. Aspergesoep, een flinke eendepoot en baskische taart toe. Heerlijk!! Voor de andere ochtend krijgen we een stokbrood mee. Dan kunnen we onze eigen tijd bepalen. Kosten...€33 pp...geen geld voor diner, slapen en ontbijt...dit kunnen we wel even volhouden👍☺
Vandaag ruim 82 km afgelegd met een gemiddelde van bijna 13 km/u. En om te trainen voor de Pyreneeën ruim 250 hoogtemeters.

28 mei: Van Onesse-et-Laharie naar Maylis
Geen gesnurk gehoord vannacht. Rond 7 uur begonnen de wandelaars te rommelen. Goed geslapen in ons stapelbed. Na het ontbijt op de fiets gestapt. Net na 9 uur dus weer lekker vroeg voor ons doen.
Het landschap tot aan Dax nog steeds saai. Een ommetje gemaakt naar Saint Paul de Dax voor een Decathlon. De regenkleding van Henny was niet geheel waterdicht gebleken....de Decathlon kwam dus als geroepen!!! Honger gekregen van het sjoppen, konden we rechttegenover een BurgerKing binnenstappen.. wie kan dat dan negeren? Wij niet....
Daarna ging het door naar ons volgende Pelgrimshostel "En Route" in Maylis. Ook afwijkend van de route, maar deze hostel was te mooi om geen gebruik van te maken. Wat fijn om weer even in een gewoon huis te zijn, zelf je eten klaar te maken en in een gewoon bed te slapen. Bedankt Marcel en Lily, het was TOP!!!
Hier laten we ook de overtollige kilo's achter.
In de ochtend was het zwaar bewolkt, maar wel lekker fietsweer, na 14.00 uur begon het te miezeren, dus Panky kon gelijk haar nieuwe broek en jackje uitproberen.
Rond 18.00 uur waren we in Maylis waar de buurman tekst en uitleg gaf over het huis.  Morgen hebben we hier een rustdag gepland. Wasje doen en uitzoeken wat we besluiten mee te nemen op het vervolg van onze reis. Vóór de reis naar Spanje over de Pyreneeën gaat beginnen.
Vandaag ruim 80 km met 443 hoogtemeters.

29 mei: Rustdag in Maylis.
Heerlijk geslapen. De zon was er weer en daarom  buiten wat waslijnen gespannen en de was te drogen gehangen. Tent en stoeltjes opgezet om ook helemaal droog te laten worden.
Later kwamen er wolken, maar het bleef droog en rond de 20 graden. Na de lunch (met dank aan buurman Frédéric die brood en een "Pastis de Antoine" (specialiteit van de streek) had geregeld voor ons) zijn we lopend naar Abbaye de Maylis geweest. Rondgekeken, kaarsje gebrand (voor Karel, dat ie maar weer gauw thuis mag komen) en een stempel gehaald. We zagen een leuk glazen engeltje (voor in de kerstboom) en toen we wilden afrekenen, kregen we het kado van de "frere" omdat we pellerins zijn. Dan wordt het opeens een heel mooi aandenken.
De overtollige spullen op zolder gelegd en nog een keer van de ratatouille gegeten met couscous.
Met minder nog dan 100km te gaan staan we aan de beklimming van de Pyreneeën. Best spannend!! We hebben dan ook het gevoel dat het morgen écht gaat beginnen.
Vandaag niet gefietst. Wel hoogtemeters gemaakt. De trap naar zolder namelijk aardig wat keren op- en afgelopen.
P.s. Karel is ondertussen weer thuis....

1. Willem klein:
    30 mei 2018
    Wat een hoop leuke foto's weer !
    Volg de route ook een beetje via Maps juist omdat ik dit gedeelte van Frankrijk niet echt goed ken.
    Ziet er best mooi uit ook.
    Nou, nog even de Pyreneeën over.
    Bon Courage ! (gaat helemaal goed komen volgens mij,)
  2. Simone:
    30 mei 2018
    Gelukkig Karel weer terug en het lijkt zo snel te gaan die kilometers Frankrijk al weer (bijna) klaar
  3. Elly-May:
    30 mei 2018
    Super leuk de verhalen. Succes nog met de pittige uitdaging die staat te wachten
  4. Sandra Pillard:
    30 mei 2018
    Het is voor mij gewoon een ontspanningsmomentje om jullie verhalen te lezen. Heerlijk. Heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal. 😘😘
  5. Hans en Bente Tielkemeijer:
    30 mei 2018
    Wat n prachtige verhalen en belevenissen hebben jullie! Zie t soms helemaal voor me :-) heel veel succes en power gewenst voor de Pyreneeen, het wordt vast supermooi!!!
  6. Monique:
    30 mei 2018
    Wauw | Reisverhalen zijn altijd leuk!
  7. TIM:
    30 mei 2018
    Zit elke keer met plezier de verhalen te lezen tijdens de lunch :) !!! Een soort van boek waar je steeds verder wil lezen haha !! Klinkt als een heel avontuur.

Geniet er van en dan geniet ik wel weer van het volgende verhaal :)
  8. Lily:
    30 mei 2018
    Fijn dat ons huis weer even gelucht is en dat jullie alles hebben kunnen vinden en drogen.
    Op naar de Pyreneeën. Jullie doen St. Pierre du Port aan???? heel leuk stadje met voldoende eettentjes, waar vooral tussen de middag uitgebreid geluncht wordt. Dus er "vroeg"bij zijn. Ook om te slapen, want het is daar altijd heel erg gewild en druk.
    veel plezier en uithoudingsvermogen
  9. Marja:
    30 mei 2018
    Wat een leuk verhaal weer al die leuke mensen die jullie ontmoeten.Het gaat nu echt spannend worden maar inderdaad het avontuur petje af hoor en zoals iedereen al zegt we kijken uit naar de verhalen.
    Veel fietsplezier en gelukkig Karel weer thuis zal hem even aanspreken op zijn gedrag hihi
  10. Willem:
    30 mei 2018
    Het blijft mooi jullie ervaringen te lezen. Succes met het vervolg in de Pyreneeën!
  11. Hanneke:
    30 mei 2018
    Het is weer heerlijk jullie verhalen te lezen.Top en nu op naar de bergen.Succes !
  12. Wil en Martin:
    30 mei 2018
    Weer een mooi verhaal, heel veel succes met de Pyreneeën!!!!! Spannend hoor!!!!
  13. Floor:
    30 mei 2018
    Oei, nog 100km dan begint het echte klimwerk. Hopen maar op mooi fietsweer, Succes.
  14. Adrika Feenstra:
    30 mei 2018
    Bij een glas rosé, het is er helemaal weer voor, jullie beide verhalen nogmaals gelezen. Elke keer kijken we uit naar jullie verslagen met foto’s en reizen we als het ware met jullie mee. Wat een prachtige, bijzondere reis. Succes in de Pyreneeën! 💋
  15. Coby:
    30 mei 2018
    Sterkte in de Pyreneeën. Zet 'm op!
  16. Ellen van Baaren:
    30 mei 2018
    Fantastisch mensen, wat mooi allemaal. Heerlijk zo'n rustdag tussendoor, welverdiend...op naar de Pyreneeën. Geweldig, wat een ervaring, jullie genieten echt volop en wij leven mee!
  17. Anja Engelvaart:
    1 juni 2018
    Savoir Vivre… ( Ja,ja Henny , ook bij mij is er nog iets blijven hangen van de Franse les)
    Jullie doen wat veel mensen wel zouden willen doen.
    "Iets" houdt ons tegen maar jullie doen het gewoon!