We zijn d'r !!! ☆Santiago de Compostella☆

19 juni 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

18 juni: van Loxo naar Santiago de Compostella
Even voor 9 uur zitten we op de fiets voor de laatste etappe. Ontbijt hadden we niet, gisteravond was alles opgegaan. Daarom nu slechts een bakkie koffie en thee, een paar Maria kaakjes en 2 muesli-repen.
Sweerman (de schrijver van de routeboekjes) heeft er nog een mooi laatste stuk van gemaakt over smalle wegen door heuvels met boerenland en lekkere koeienluchten. Wel weer veel klimmen en dalen naar ons einddoel.  Nee...Sweerman geeft Santiago niet kado. Hoewel de spanning voor het einddoel toeneemt, nemen we nog wel de tijd voor foto's en een koffiestop.
Deze was pas na 18 km. Kennelijk doordat de wandel- en fietsroute hier ver uiteen liggen zíjn er aan onze zijde geen voorzieningen. Dat vindt vooral Henny jammer, omdat zij daardoor de caminosfeer mist. Bij de koffie nog wel klein hapje erbij gekregen. Een stempel had de bar niet, maar de Tabaco wel gelukkig. Even later aan het einde van Arins zien we de 3 spitse torens van de Kathedraal van Santiago boven alles uitsteken. Daar is het! Ons einddoel!! 🙂🙂
Een half uurtje later rijden we de stad binnen met zoekende blik...."waar moeten we zijn?" En dan ineens..."HEE"....het zijn Walter en Walter die ons aanroepen vanaf een terras. We praten bij en zij leggen uit hoe te rijden. Precies om 12.00 uur rijden we het plein op voor de kathedraal. We stoppen en terwijl we mekaar vasthouden, kijken we omhoog naar het imposante gebouw...een zucht en mixed emotions....we zijn d'r !!!
Maar wow...wat een drukte...een plein vol met pelgrims die op allerlei manieren hun best doen om op de foto te gaan. Jammer dat er een gedeelte in de steigers staat.
En dan word je even geleefd...ga je met de stroom mee...wij willen natuurlijk ook op de foto...dan inchecken hotel, douchen, oorkonde ophalen, wat eten en drinken, kijken of je bekenden ziet....
Ons onderkomen voor de komende nacht is een 5*parador naast de kathedraal. Na 6 weken wilden we onszelf dit kado doen. Het was prachtig!!
Na het douchen dus naar het pelgrimsbureau voor de compostella (het getuigschrift). Daar hebben we nou al die stempels voor verzameld. We laten 2687 km noteren. Even later in de huiskamer van het Genootschap der Lage Landen (een onderkomen gerund door vrijwilligers die een koffie of thee aanbieden) voelen we ons allebei ineens doodmoe. 6 weken nauwelijks vermoeidheid gehad en nu opeens.... alsof het lichaam door heeft dat het klaar is en moe mag zijn. Heel apart.
We gaan de oude binnenstad in. Nemen een biertje bij de lunch om te vieren dat we goed zijn aangekomen.
We komen het Italiaanse echtpaar tegen, zien W&W nog een keer. Terug naar het plein, even zitten en alleen maar kijken...zien we ook nog de mannen uit Heerlen en Drachten. Leuk om nog de ervaringen uit te wisselen.
's-Avonds naar de pelgrimsmis in de kathedraal. Volle kerk, maar van de teksten snappen wij nog steeds niet veel.
Na de dienst weer de straat op om restaurant met leuke kaart te vinden. De hele binnenstad bestaat uit restaurants, bars en souvenirshops.
Na direct al souvenirs gescoord te hebben, gaan we eten. Henny neemt gegrilde gamba's en Paul een kalfs T-bone. Erg smakelijk. Terwijl we zo zitten zien we het Belgische paar uit Mechelen voorbij komen.  Ook daar weer mee bijgepraat. Alle fietsers van de laatste dagen inmiddels gezien. Leuk hoor al die bekenden.
Na het eten nog even over de hoofdstraat en jawel, komen we Walter en Walter weer tegen. Samen een pint gevat om deze mooie dag af te sluiten.

Vandaag 27 kilometer met 567 hoogtemeters.
De laatste meters op de fiets. We beseffen nog niet echt dat we zoveel meters gemaakt hebben en al 6 weken op pad zijn....Het idee om ook nog naar Finisterre te fietsen hebben we daarom laten gaan, we gaan dit eerst eens rustig laten bezinken!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Esther M:
    19 juni 2018
    Gefeliciteerd! Zo gaaf wat jullie gedaan hebben en bedankt voor de mooie verhalen!
  2. Helmich:
    Klasse! Gefeliciteerd.
  3. Lily:
    19 juni 2018
    Wat een mooie prestatie. Genoten van jullie verslagen en de steeds mooier weer foto's.
    Geniet nog maar even van deze mooie stad met de schitterende kathedraal.
  4. Floor:
    20 juni 2018
    Ja, wat moet je hier nu op zeggen?
    Fantastisch gedaan, petje af, diepe buiging? Gewoon maar... Gefeliciteerd met het feit dat jullie deze ervaring hebben mogen beleven.
  5. Karin klein:
    20 juni 2018
    Fantastisch, wat een mooie prestatie gefeliciteerd. 💐💐💐💐
  6. Marise:
    Superrr !!!
    Goedemorgen, gefeliciteerd wat een prestatie.
    Iets om heel erg trots op te zijn.
    Even laten bezinken en heel erg gaan genieten.
    Fijne tijd nog.
    Groeten Marise
  7. Elly-May:
    20 juni 2018
    Was zo leuk om jullie te kunnen volgen met de verhalen. Wat een prestatie zeg. Gefeliciteerd nu nog even lekker genieten.
  8. Malti:
    20 juni 2018
    Jullie hebben jullie doel behaald, veilig en wel. GEFELICITEERD!!
    Bedankt voor het meenemen in jullie reis door alle verhalen te delen.
  9. Sandra:
    20 juni 2018
    Wat een prachtige prestatie. Gefeliciteerd.
    Bedankt voor de leuke verhalen. Mooie herinnering om over een tijdje terug te lezen en de reis opnieuw te beleven. Geniet er nog van👍
  10. Wil en Martin:
    20 juni 2018
    Van harte gefeliciteerd!!!!!!! Geweldig gedaan!!!!!
  11. Anne-René:
    20 juni 2018
    Echt zo een gave reis lijkt me! Ik heb ontzettend genoten van jullie verhalen. Ik heb gewoon een stukkie meegefietst.
  12. Simone:
    20 juni 2018
    wat een geweldige prestatie, petje af. VAN HARTE!!!!
  13. Lourens:
    Petje af!
  14. Wim en Ineke.:
    20 juni 2018
    Geweldig gedaan, eindelijk het einddoel bereikt.
    Moet zeker wel een whhhh gevoel geven.
    We weten niet wat jullie verder gaan doen, maar geniet nog even voordat je naar Nederland komt.
  15. Chantal:
    20 juni 2018
    Gefeliciteerd !!! Super knap wat jullie gedaan hebben ! Het lijkt me ook erg dubbel als je er dan ‘ineens toch bent’...
    Laat het rustig op jullie inwerken en geniet van het gevoel! Bedankt voor de leuke blog !
  16. Wim en Corrie:
    20 juni 2018
    2687 km gefietst.....jullie zijn HELDEN!!!
    Hartelijk Gefeliciteerd met het behalen van jullie reisdoel!!!
  17. Hans en Bente Tielkemeijer:
    20 juni 2018
    Prachtig!! Heel hartelijk gefeliciteerd :-)
    Dank jullie voor de mooie reisverslagen.
  18. Marsha:
    20 juni 2018
    Gefeliciteerd! Ik vind het knap! En nu al die ervaringen rustig laten binnenkomen...
  19. Les:
    Geweldig. Gefeliciteerd!
  20. Rob:
    20 juni 2018
    Hele mooie prestatie, thuis weer iets om van de bucket-list te schrappen. Maarja.......nu nog dat hele tyf....... ehhh lange stuk weer terugfietsen. Knap gedaan hoor.
  21. Steph:
    20 juni 2018
    Gefeliciteerd kanjers! Dit kunnen ze niet meer van jullie afnemen!!!!!
  22. Monica en Thomas Linsmayer:
    20 juni 2018
    Een geweldige prestatie waar jullie trots op kunnen en zullen zijn! Gefeliciteerd met het behalen van jullie einddoel!
  23. Aldert:
    Gefeliciteerd!!!
    Verhalen en foto's bundelen en kaftje erom. Leuk hoor.
  24. Marja:
    20 juni 2018
    Top top wat goed van jullie gefeliciteerd ga nu even genieten bedankt voor de mooie reisverhalen en mooie foto's dit hebben jullie toch maar mooi gedaan.😁😅
  25. Willem klein:
    20 juni 2018
    Heb genoten van de reisverhalen en foto's.
    En, een topprestatie hoor.
    Nogmaals petje af
  26. Esther Schijff:
    20 juni 2018
    Gefeliciteerd! Wat een mooie reis en ervaring, leuk dat ik het door jullie verslagen ook een beetje heb kunnen meemaken. Nu even bijkomen en nagenieten.
  27. Hanneke:
    20 juni 2018
    Gefeliciteerd met behalen van jullie compostella’s .Super prestatie.Bedankt dat jullie een blog hebben gemaakt en bijgehouden,de reisverhalen waren erg leuk om te lezen en de foto’s waren erg mooi je voelde je er echt bij.Bedankt en tot gauw.
  28. Ellis:
    20 juni 2018
    Gefeliciteerd! Ik doe het jullie niet na!
  29. Roel Van leeuwen:
    20 juni 2018
    Mooie verhalen en foto's heb met jullie mee geleefd jammer dat dat ook is afgelopen
  30. Winnie:
    20 juni 2018
    Van harte gefeliciteerd! Topprestatie. Nu lekker genieten van het feit dat het doel is bereikt!
  31. Petra:
    20 juni 2018
    Gaaf zeg en wat is dat snel gegaan. Gefeliciteerd hoor en bedankt voor de mooie verhalen.
  32. Willem:
    Geweldige prestatie! Van harte gefeliciteerd. 👍👍👍
  33. Peter:
    21 juni 2018
    Petje af, wat een prestatie!
  34. Monique:
    21 juni 2018
    Ge-wel-dig! Ik ga nu ff bijkomen van alle leuke reisverhalen en mooie foto's 😜! Ook afkicken ....
  35. Adrika Feenstra:
    21 juni 2018
    💐🍾🎉🇳🇱❤️ Wat een mooi einde van jullie bijzondere reis. We gaan ook afkicken van jullie verhalen en foto’s.
  36. Dorien:
    21 juni 2018
    Het was heel leuk jullie verhalen te lezen voor ons zo herkenbaar. We krijgen weer kriebels............ nu uitrusten en afkicken gefeliciteerd!
  37. Gp Van Vliet:
    Geweldige prestatie gefeliciteerd.