Viva Espâna

2 juni 2018 - Jaca, Spanje

1 juni: Van Oloron-Sainte-Marie naar Jaca (Spanje)
Wat een prachtige dag hebben we gehad vandaag! Tegen de voorspellingen in scheen de zon weer. Prachtige vergezichten op (besneeuwde) toppen. Fietsend door de heuvels van Noord-Frankrijk voelden we ons af en toe op het dak van de wereld. Hier tussen de bergen voelden we ons superklein. Rustig aan gedaan, genoten van de omgeving, we zouden wel zien hoever we gingen komen. Enja, we zijn er, in Espâna💪👍😃🌟

Vanmorgen na lekker geslapen te hebben keken we naar buiten en het regende en aan de overkant op het terras van een ander hotel zat een man met hond een biertje te drinken (alleen de man....).  Rond 8.50 uur bij de fietsenmaker. Hij was al bijna klaar met de fiets van Henny, hierna gelijk door met Paul z'n fiets. Ondertussen was het droog geworden en een graad of 16.
Alle spullen weer opgeladen en vertrokken richting Spanje. Het weer werd steeds beter, beetje wolken en steeds meer de zon.
Onderweg nog een kaasje gescoord.
Na de middag lekker aan een picknicktatel stokbrood met kaas gegeten. Rond 15.00 uur een bui. Eerst nog geprobeerd met regenjack, maar was toch iets te veel water. Even staan schuilen in een vervallen garage langs de weg. Na 10 minuten weer droog en verder. De zon kwam daarna weer vol door. Voor de Col de Somport ook nog wat klimmetjes met een uitschieter van 10 tot 16%, maar de Col zelf 7-10%. We volgden een schitterende weg naar het dak van onze reis. Langzaam maar zeker naderde wij de top van de Somport op ruim 1600 meter. Onderweg vergezichten gezien alsof gemaakt door Bob Ross. Af en toe even stilstaan en genieten van het uitzicht (andere zeggen even weer op adem komen).
Het was vandaag kennelijk de beloning voor de tegenvaller van gisteren. Een superdag.
Rond 19.30 uur gearriveerd (na afdaling van 800 meter top met van 56 km/u in Jaca. Een leuk stadje met veel drukke pleinen. Het centrum in gefietst en per toeval kwamen we uit bij hostal "de Paris". Een prima kamer midden in het centrum met restaurants, terrasjes en druk babbellende mensen. Jaca leeft op straat!
Gedoucht en naar buiten. Een welverdiend biertje genomen en... ja het begon weer te plenzen..onweersbui. Dan maar weer naar binnen. Blijkt er ook gegeten te kunnen worden.... en nog lekker ook.
We zitten in Spanje en nog minder dan 1000 km te gaan.
Vandaag ruim 87 km met 1652 hoogtemeters.

1. Marja:
    2 juni 2018
    Goed gedaan hoor leuk dat jullie genieten en dan na zo'n dag met wat pech dubbel beloond en Spanje bereikt top top top
    En weer een leuk verslag weer veel fietsplezier.
  2. Lily:
    2 juni 2018
    Fijn dat jullie in de levendigheid van een Spaans stadje zijn beland. Ik lees dat er ook steeds van welverdiende biertjes wordt genoten. Dat houdt de moed en de schwung erin.
    Veel trapplezier en geniet inderdaad van de prachtige Pyreneeën.
  3. Lourens:
    Olé
  4. Hanneke:
    2 juni 2018
    Nu ola zeggen i.p.v. bonjour.Jullie trappen al lekker door.
  5. Sandra:
    2 juni 2018
    Leuk! Spanje en wat schieten jullie al op zeg!!!
    Ik zou zeggen op de terugweg niet met de bus maar aansluiten bij de tour de france. Wat een beenspieren en conditie zullen jullie hebben opgebouwd. Ben alleen bang dat je dan niet dagelijks als beloning een schuimend biertje of een glas mooie rode wijn krijgt😜😂
  6. Jan:
    2 juni 2018
    Leuk om jullie reis (bijna) dagelijks te kunnen volgen. Heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. Geniet van je verdere tocht en blijf voorzichtig! Ik blijf jullie volgen.
  7. Hans en Bente Tielkemeijer:
    2 juni 2018
    Wat fijn dat jullie zo hebben genoten van dit traject! Wat gaat dat snel zo'n afdaling!!!
    HEEL GOED gedaan en gefeliciteerd met het bereiken van Spanje.
    Het is heel leuk om jullie te volgen.
  8. Roelof:
    Top prestatie.
    Erg leuk om jullie te volgen.
    Ik heb inmiddels dus een nieuw mail adres. Wat een gedoe.
    Veel plezier en veilige reis verder.
  9. Gp Van Vliet:
    2 juni 2018
    Gefeliciteerd met het bereiken van de grens Spanje. Mooie verhalen en foto's.
  10. Aldert:
    Toppers!
  11. Simone:
    Wow
  12. Rob:
    2 juni 2018
    Jullie hebben tussen allemaal "happy little trees" gereden. Vooral doorgaan jongelui, ik beleef de reis van afstand maar volg je via Google-maps. Top zoals ie gaat.
  13. Marsha:
    3 juni 2018
    Dat ziet er allemaal weer adembenemend mooi uit! Wat een eind hebben jullie er al weer opzitten zeg, petje maar weer af! En ik moet steeds zo lachen om die kaasjes, wijntjes biertjes en stokbroodjes van jullie: echte levensgenieters !
  14. Wim en Corrie:
    3 juni 2018
    Wat een geweldige verhalen met prachtige foto's!
    We genieten ervan!
    Jullie schieten al aardig op. Veel fietsplezier in Spanje!!!