De kustroute

29 mei 2018 - Maylis, Frankrijk

Aan de kust is (ondanks de gestickerde route) de sfeer heel anders gebleken dan in het binnenland. Het pelgrimsgevoel heeft daardoor even plaats gemaakt voor meer het gewone vakantiegevoel. De kustroute voelde daarom als een uitstapje uit de pelgrimsroute en was een beetje een vakantie in een vakantie. Wat trouwens heerlijk was!! Gek....het voelt alsof we weken langs de kust gezeten hebben, terwijl het maar om 4 dagen gaat. Misschien ook omdat we een rustdag genomen hebben. We hadden 2 dagen met prachtig zomerweer en 2 dagen met onweersbuien (nee, geen hagelstenen zoals bij Bordeaux). Reuze moeite gehad om de spullen weer droog te krijgen. Om toch weer zonnig te eindigen met een klim op het Dûne du Pilat.
23 mei: Van Saintes naar Soulac-sur-Mer
Ondanks alle gesnurk vannacht toch redelijk geslapen. En dankzij het vroege (06.30) gerommel van de wandelaars (inclusief het eieren bakken) waren ook wij voor ons doen vroeg op pad. Om 9.15 uur al op de fiets onderweg naar Royan om daar per veerboot de Gironde over te steken. Onderweg krijgen we in Varzay via het raam van "De Mairie" (ze waren eigenlijk gesloten) een stempel in ons pelgrimspaspoort. Het weer is zonnig en aan de andere kant belanden we direct tussen de dennenbomen. Heerlijk die geur! Dit herinnert aan vakantie!!
We hadden ons afgevraagd of we hier nog iets van het pelgrimspad zouden aantreffen. En ja, dat doen we , we zien nog steeds de stickers op allerlei paaltjes. We peddelen door naar Soulac en aan de boulevard drinken we een biertje. We houden het voor gezien vandaag en hebben een camping gezocht en tentje weer opgezet in een dorp verderop, op een leuke camping Municipal in Amélie sûr Mer. Alleen wel 's-avonds de tent in gevlucht vanwege de muggen.
Vandaag 61 km met 235 hoogtemeters.

24 mei: Van Soulac sur Mer naar le Porge 'l Ocean.
Rustig aan gedaan. Na opbreken van de tent eerst in dorp koffie met een pain chocolat genuttigd. Vervolgens het fietspad verder naar het zuiden. De zon schijnt en de wind weer in de rug. De route gaat niet vlak langs het strand maar door het bos met af en toe een klimmetje. Er zijn wel steeds afslagen naar de plages, maar alles nog erg rustig. Net als op de mega-campings met kant en klare tenten. Het seizoen moet duidelijk nog beginnen.
We nemen 2x een afslag naar een plage. Nog 1x voor nog een koffie. En 's-middags voor een warme lunch met Moules-frites en Fish-chips.
Nog even staan praten met jongedame uit Vlissingen die op haar Batavus met 3 (drie) versnellingen met een rugzak tussen de snelbinders ook onderweg was naar Santiago. Bij de Spaanse grens laat ze de fiets staan en gaat ze te voet verder. Alles langs de kust. Bij toeval was ze op de camino terecht gekomen. Alles opgezegd thuis en ziet wel wat er komt. Hoewel wij met onze 7 weken ruim de tijd hebben, klinkt dit pas echt als vrijheid😉
Geslapen op een enorme (maar leuke)camping municipal in le Porge en hebben een stokbroodje met verschillende franse kazen verorberd (incl een Bordeaux superieur).
Vandaag ruim 85 km met ondanks het vlakke karakter toch 200 hoogtemeters.

25 mei: Van Le Porge 'l Ocean naar Dûne du Pilat.
Vanmorgen wakker geworden van druppels op de tent. Kort daarna begon het flink te hozen en te onweren. Tijdens de fietstassen inpakken was het droog, maar bij het inpakken van de tent ging het weer los. Kletsnatte tent opgepakt en in een vuilniszak gepropt en weer geheel ingepakt in regenkleding op weg gegaan. Vandaag zijn we afgeweken van de route. Gisteren km's en dagen zitten tellen, om te kijken of we ons einddoel nog zouden halen als we langs Dûne du Pilat zouden gaan en daar een daagje extra zouden blijven. Dagen genoeg bleek, daarom niet het meer volgen, maar naar Cap Ferret om daar de ferry te nemen naar Arcachon. De boot ging om 12.30 uur. Eerst dachten we het niet te halen, maar toen bleek dat het misschien toch ging lukken, zijn we gaan 'racen'. Om 12.29 uur kwamen we aan...😛 We moesten alleen nog wel een ticket hebben..... bij het huisje aan het begin van de pier. Paul weer terug, de boot bleef wel even wachten......
Als een jekko kaartjes gekocht en weer terug. Alle tassen van de fietsen (10 stuks) moesten er van af. Fietsen aan boord getild en we konden (al de overige passagiers maar wachten..) Bleek achteraf dat we wel 2 tickets hadden, maar het voor 1 persoon en 1 velo was, dus één van ons beiden heeft zwart gevaren.
Na de overtocht op de pier van Arcachon vroeg Henny aan een toerist een foto te maken van ons op de pier. Monsieur zei "oui" maar snapte er niet veel van, na 4 keer uitleggen hoe het toestel werkte uiteindelijk wel een leuke foto genomen. Op de camping bleek dat zijn wijsvinger redelijk krachtig was, want hij had 568 foto's gemaakt😃
Weer een warme lunch gedaan en gelijk droge kleding aangetrokken (Henny's regenkleding bleek niet waterdicht)om later weer in de regen te vertrekken naar de camping "Petite Nice". 9 jaar geleden waren we hier ook, nu we zo dichtbij waren moesten we hier langs... mooie herinneringen aan onze Massiman. Hier blijven we een nachtje extra.
Op de camping tent en binnentent te drogen gehangen. Nog 2 waslijnen ingepikt en een droogrek geregeld. Het was nog een beetje vochtig allemaal...

26 mei: Rustdag......
Wakker geworden met regen. Heel even droog geweest zodat er ontbeten kon worden. Stokbroodje jam en koffie/thee.. hierna begon het weer te regenen. Alle natte zooi (inclusief schoenen) toen maar in een droger gemieterd en een potje gaan flipperen.
Na 15.00 uur kwam eindelijk de zon weer door. Naar het "Dune du Pyla" gefietst en net als 9 jaar geleden naar boven geklommen. Ongeloofelijk wat een klim, ca. 90 meter en dat op een rustdag😉, dat we dit Massi toen aangedaan hebben😓
Morgen gaan we richting de Pyreneeën voor het laatste stukkie Frankrijk ......
Wel gefietst - wel hoogtemeters, maar niets gemeten.

1. Henk de Smit:
    29 mei 2018
    Ik zat al te wachten op jullie verslag!! Klinkt allemaal geweldig. En tot nu toe de meeste tijd mooi weer en goede wind.!! Gaat voorspoedig.. Ga zo door.
  2. Anne-René:
    29 mei 2018
    Is dat de berg waar toen die toffe foto van Paul met Massi is gemaakt bij dat kruis??

Leuk dat gekke Massi er dan toch nog wel even een stukje bij is.
  3. Paul en Henny:
    29 mei 2018
    Leuk te horen dat je ons al miste, Dicky! Aan de kust is de sfeer toch heel anders gebleken dan in het binnenland. Hierdoor maakte het pelgrimsleven even plaats voor het gewone vakantieleven, maar we zijn er weer😊
  4. Paul en Henny:
    29 mei 2018
    Die met dat kruis was in de Pyreneeën, Anne-René. Het Dûne is een enorme duinpartij. Hebben we ook mooie foto van van Massi. Hou je tegoed. Was idd fijn dat ie er zo toch nog even bij was😍
  5. Simone:
    29 mei 2018
    Wat een verhaal zeg zoveel mooie momenten
  6. Cor en Annemarie:
    29 mei 2018
    Jammer van de regen en onweer, en gelukkig dat jullie niet in de hagelbuien bij Bordeaux terecht zijn gekomen. Het gebied met de naaldbomen, was vroeger een moerasgebied, dat verklaard ook de muggen... wij zijn er een paar jaar geleden geweest. Leuk en voordelig boottochtje, enne dan zit er vast wel een leuke foto bij ;-)
  7. Marja:
    29 mei 2018
    Wat een geweldig verhaal weer en inderdaad ik zat ook al te wachten ik dacht zo al drie dagen geen reisverslag maar gelukkig ik kan weer genieten van jullie avontuur ja op weg naar het laatste stukje Frankrijk.Nog veel plezier en Henny we kijken uit naar Karel.
  8. Lourens:
    29 mei 2018
    Mooi verhaal weer, toppie. En die 568 foto's? Maak er een filmpje van kan je hem misschien als clip naar ons toesturen :-) (wel via een WWO hoor)
  9. Chantal:
    29 mei 2018
    Aahh gelukkig weer een verslag! Ik zat ook alweer te wachten. Balen is dat, natte spullen 😥 maar wat een mooie oude en nieuwe herinneringen bij elkaar 👍🏼😊
  10. Sandra:
    29 mei 2018
    Heerlijk om weer jullie avonturen te lezen. Genietend tussen de buien door van een stokbroodje kaas en een goede wijn en terugdenkend aan oude fijne herinneringen om op hetzelfde moment weer nieuwe te maken. Vive la France. Nu op naar de Spaanse tapas.
  11. Hanneke:
    29 mei 2018
    Inderdaad miste ik jullie verhalen en foto’s ook al,maar het wachten is het waard geweest.Het leest weer heerlijk weg en de foto’s maken het kompleet.
  12. Coby:
    30 mei 2018
    Heerlijk om jullie verhaal weer te lezen. Jammer dat ik de foto's niet kan bekijken, maar dat komt door het internet op de camping aan de Bodensee. Ik leef mee met jullie. Respect. Zelf vandaag 63 km (elektr.) gefietst en ook nog zonder bagage.
  13. Gp Van Vliet:
    30 mei 2018
    Mooie verhalen hebben jullie ,het is hele mooie reis wat jullie aan het doen zijn. Super hoor