Puente la Reina

5 juni 2018 - Logroño, Spanje

3 juni: Van Yesa naar Puente la Reina.
Geen gasten meer bijgekomen dus we hadden de hostel voor onzelf vannacht. In Yesa is niets, dus misschien dat het daarom zo stil is in de hostal. Jammer dat de beheerster alleen Spaans spreekt en wij totaal niet. Een gesprek zit er daarom niet in. Het hoognodige gaat via "google translate". Maar goed...Na heerlijk rustig geslapen te hebben, kregen we een lekker ontbijt met gebakken eieren en verse jus. Alles bij elkaar (biertje, avondeten, slapen en ontbijt) voor 55 euro. Voor vertrek zien we op het pleintje dames bezig met grote lappen. Henny loopt ernaartoe en begrijpt uit het verhaal dat er later die dag een processie gaat zijn voor de communie van de kinderen. Jammer dat we dat moeten missen.
Tussen Javier en Sanguesa werden we door de autoriteiten aan de kant gezet. Wat bleek..er was een hardloopwedstrijd aan de gang. Even staan klappen voor die mensen. Hierna in Sanguesa over de kunstmarkt gelopen en stempel gescoord bij de plaatselijke VVV.
Vervolgens de kloof "Foz de Lumbier" doorgefietst. Mooi stukje uitgesleten natuur. Heel veel roofvogels. Wij denken vale gieren, maar kan ook wat anders zijn.
Langs de weg geluncht met (let op Marsha😉) stokbroodje, laatste franse kaasje en een colaatje.
8 km voor onze bestemming begint het te druppen. Iets harder te druppen. Jasjes aan en
even schuilen. Begint ook flink te onweren. Lijkt wat droger te worden dus we gaan weer. Dan gaat het pas echt los, inclusief hagel. Op z'n Rotterdams gezegd: tot op m'n naad. Na 5 minuten weer droog. Straten droog alsof het niet geregend heeft, rijden we Puente la Reina binnen en alles is droog, behalve wij dan.
Wij melden ons bij Albergue de Peregrinos Reporadores met 94 bedden. De beheerder kijkt even moeilijk, maar knipoogt dan, na ons zijn er nog twee bedden over (we hebben weer mazzel). Wat een drukte na afgelopen nacht. Iedereen is met zichzelf bezig...yoga, bellen, blog, dutje/wasje doen...
Wij ook een wasje gedaan en buiten te drogen gehangen. Ongeveer 200 meter waslijn onder een afdak, waar ook de fietsen staan.
En toen dorp in voor een biertje. PlaR is een oud stadje, een 'camino-klassieker' waar routes samenkomen. Dat zal ook de drukte zich meebrengen....2 op 1 is pelgrim😉
Nog even de kerk in en een electronisch (blijft vreemd voelen) kaarsje gebrand. Hierna een pelgrimsmenu gegeten. Voor 22.00 uur moeten we binnen zijn en voor 8.30 uur weer weg.
PS, Wim en Corrie: de dropjes zijn op, precies de Pyreneeën gehaald.... kijk even waar je het nieuwe zakje naartoe stuurt.......😄
Vandaag 80 kilometer met 746 hoogtemeters.

1. Ria Brenkman:
    5 juni 2018
    Heerlijk ik geniet van jullie verhalen, de reis van jullie leven? Denk t haast wel.
  2. Lourens:
    Foz de Lumber? Die heb ik geloof ik nog nooit gedronken 😜
  3. Rob:
    5 juni 2018
    Zijn geen vale gieren die jullie gezien hebben, parkelaars waarschijnlijk. Buen y seguro viaje. Addis.
  4. Hanneke:
    Leest weer lekker weg.
  5. Cor en Annemarie:
    5 juni 2018
    Zo te lezen is het pelgrims gevoel weer helemaal terug. Jammer dat je dan net even te weinig Spaans spreekt, maar ook dat hoor er dan weer bij. Mooie reis door Baskenland!
  6. Marja:
    Wat grappig weer eerst de stilte daarna zo de drukte in en ook steeds geluk met de bedden.Steeds een stapje dichterbij het doel maar voor Karel mogen jullie naar huis komen hoor hihi tot het volgende reisverslag
  7. Winnie:
    5 juni 2018
    Heerlijke en mooie reis! Jullie genieten volop!
  8. Simone:
    Mooie ervaringen weer superleuk om te lezen
  9. Monica en Thomas Linsmayer:
    5 juni 2018
    Dag Henny en Paul, Weer een stapje verder richting eindbestemming! Leuk om mee te lezen wat jullie allemaal beleven onderweg (en dat weer elke dag!). Die ervaringen pakt niemand je meer af! Succes met de volgende etappe!
    Monica en Thomas
  10. Coby:
    5 juni 2018
    Jammer dat je zo nat wordt van zo’n plaatselijke regenbui. Gelukkig heb je weer alles kunnen drogen op je bestemming. Fijn weer om te lezen dat alles goed gaat.
  11. Wim en Corrie:
    Ha ha, jullie zijn wel heel zuinig geweest op jullie dropjes!☺️
    Doe nu maar wat extra zout op de tortilla's na alle inspanningen😉. Met een biertje erbij🍺.
    Mooi verhaal weer!
    Hasta la vista🤗
  12. Wil en Martin:
    6 juni 2018
    Martin zegt dat het maraboes zijn en hun voorkeur voor eten zijn pelgrims!!!!! Haha!
  13. Gp Van Vliet:
    Het ziet er weer geweldig uit de foto's,soms jammer dat je weer door moet .Er is veel te zien onder weg .Succes ermee.