Meseta

11 juni 2018 - León, Spanje

Van Burgos naar Leon. 3 dagen Meseta. Een plateau op hoogte, waar het moordend kan zijn omdat de temperaturen kunnen oplopen tot wel 38 graden en er weinig schaduw is. In ons geval was het de 3 dagen bij elkaar opgeteld die 38 graden. Verder heerlijk vlak en mooi weids. Voor een fietser een welkome afwisseling met het klimmen. Rustige dorpen onderweg, boeren, landbouw en heel veel ooievaars. Ieder dorp heeft twee of drie bevolkte nesten. Overal hoor je het geklepper. De route valt grotendeels samen met de wandelaars. Deze waren er volop, omdat wij die doorlopend passeerden, vonden wij de route toch niet zo heel rustig...

8 juni: van Burgos naar Fromista
Om 08.00 de albergue uit en op zoek naar een ontbijtbar. Gevonden op het plein naast de kathedraal: croissants en tostada (geroosterd brood) en zumo de naranja. Het regende ietwat. Ongemerkt de stad uitgereden en het eerste klimmetje diende zich aan. De hele dag jasje aan / jasje uit. Af en toe een paar druppels, dan weer volop zon en dan weer bewolkt.
Leuke route over rustige wegen, genoten van het nog glooiende landschap. Onderweg in Estepar boodschappen gedaan (je weet nooit waar 's-avonds terecht komt.....) en even later bij een verlaten weegbrug zitten lunchen. Bij een ruīneboog over de weg bij San Anton, even voor Castrojeriz, kruisen we een toeristenbus en ook weer wandelaars. Zo ook onze wasmiddel-lener van gister. Hij had er al 42km opzitten en flink de pas erin want hij wilde voor de regen binnen zijn.
Ook worden we aangehouden door een man die roept 'stempel'....althans dat begrijpen wij eruit. Wij stoppen en idd hij heeft een stempel, maar het blijkt een handelaartje...na de stempel houdt hij een mandje voor onze neus met eigengemaakte houten frutsels...voor een donovativo worden 2 ervan de onze...leuk voor in de kerstboom en een leuk verhaal weer.
s'-Middags werd het steeds donkerder. Wij dachten de bui te ontlopen, maar jammer joh, niet gelukt. Voordat broek en overschoenen aan waren, waren we al zeiknat. Na 5 minuten was het weer droog (... nu wij nog).
In Fromista aangekomen slaapplaats gezocht en gevonden in een klein hotelletje rural voor een klein prijsje. Heel aardige vrouw die ons in het spaans van alles wilde uitleggen, maar wat toch nog wat lastig te begrijpen is voor ons....
Na het douchen doen we een klein rondje omdat het nog steeds regent. We hebben geen zin in een pelgrimsmaaltijd en hebben ook nog onze boodschappen dus we eten lekker saampjes in de relaxkamer van het hotel: kaasjes, stokbrood, salami en flesje wijn. Smaakte weer goed.

9 juni van Fromista naar Bercianos del Real Camino.
Ontbeten met 2 yoghurtjes met muesli. Op de fiets gestapt, en eerst langs de bakker voor wat lekkere hapjes voor onderweg.
Weer dat rare weer. Paar druppels dan weer droog. Bijna de hele dag grijs. Regenbroek aan/uit. Beetje wisselend. Niet de zon en temperatuur die wij ons hadden voorgesteld bij Spanje.
De route liep gedeeltelijk over het wandelparcours (een gravelpad) en er vlak naast. Bij een koffietentje onderweg krijgen we een schelp, deze gaat op de stuurtas. Vandaag inderdaad vlak en weids....maar wat een lopers..... op sommige stukken kregen we het gevoel te kijken naar de 4daagse...
Sahagun voorbij gereden (vonden we te druk).
In Formista waren we tegelijk vertrokken met nog 2 fietsers. De hele dag passeren we elkaar om bij Sahagun afscheid te nemen. Hun tocht van 1 week zit erop. Terug naar Barcelona en zij verder naar Israël, ze was al 8 mnd op pad.
Wij vinden een lekker kamertje in een dorp verderop in Berciano. Avondeten en ontbijt zijn mogelijk. Op de binnenplaats een Amstel-cerveza gedronken in het inmiddels doorgebroken zonnetje.
Avondeten-3 gangen: spaghetti-vlees met patat- toetje incl water en fles wijn voor 10,00 p.p. Je begrijpt niet hoe het kan....
We slenteren nog door het dorp....Nog even de buurman bezocht met zijn schaapjes. Hoop lammetjes. Blijft leuk al dat beestenspul. En de huizen met de traditionele lemen bouw bekeken.
Dit zijn de leuke dingen. Lekker vroeg gaan slapen. Morgen laatste stukje naar León.

Zondag 10 juni: van Bercianos del Real Camino naar León.
Lekker ontbeten met tostades. Het regende weer. Bij vertrek gelijk in vol ornaat, en het bleef maar regenen. Volgens het weerbericht de laatste keer het regenpak aan. Na maandag gaan de temperaturen omhoog tot ver boven de 20°. Laten we hopen dat het zo is. Nu wel genoeg regen gezien.
Vandaag een korte etappe. Vlak maar landschappelijk niet zo aantrekkelijk. Dichterbij de stad rijgen de dorpen zich aan elkaar. In de oude stad van Leon is het een wirwar van straatjes en snapt onze 'google-juffrouw' het ook niet meer. Na rondvragen, komen we uiteindelijk aan bij ons pension "Posada del Grifo". Aanrader!!! Pension, restaurant én vinoteca. Tot onze verrassing tegenover de grote Albergue Peregrino Benedictine de las Carbajalas...we zitten dus eigenlijk gewoon op de route.
Onze fietsen kunnen in de garage van een vriend van de eigenaar even verderop. We laden de tassen af en rijden even daarna achter een auto aan, waarvan we al rijdend afvragen of ie wel in de gaten heeft dat wij 'langzaam verkeer' zijn. Maar we komen er en we worden met de auto weer afgezet. De tassen staan inmiddels op de kamer. Dit is helemaal top zo!!!
's-Avonds al de stad in gegaan, daar gegeten en verschillende barretjes aangedaan. Wat een gezelligheid!!! Op het laatst nog in gesprek geraakt met een vrouw uit Zuid-Korea. Wij zien veel Aziaten en zij vertelt dat de meeste Aziaten op de camino afkomstig zijn uit Zuid-Korea.
Vandaag 57 km met 171 hoogtemeters.

11 juni- Rustdag in Leon.
Lekker uitgeslapen. Het begon zonnig. In de stad in een barretje ontbeten. Hierna de kathedraal bezocht. Mooi staaltje gotiek weer! Een stempel gehaald bij het klooster ernaast. Op het plein koffie gedronken en de toeloop van pelgrims bekeken. Komen we weer 2 bekende fietsers tegen. De man uit Heerlen en de oudere man uit Drachten. Even bijgekletst.
Door de straatjes geslenterd en toen begon het weer te regenen. Dan is de stad met z'n terrasjes opeens een stuk minder gezellig. Dan maar een lunch gedaan. Callos con garbanzos besteld.... kan je beter niet doen of eerst op google translate raadplegen. Pens met kikkererwten. Zijn we er toch ingestonken.... Erwten en soep ging wel maar de pens ging onaangeroerd weer terug. Weer wat geleerd.
Na de lunch nog ff terug naar hotel en klein dutje gedaan (het was toch slecht weer). Na 18.30 uur de stad weer ingelopen. De zon was er weer en een drankje gedaan op de Plaza Mayor. Paul langs de peluquero (kapper) om de wilde haren kwijt te raken... "en parto superior et en lado corto corto" ...zo handig, dat google translate😁 Hier een hele tijd zitten praten met een man die zaken doet met Nederland. Hij komt veel in Nederland voor machinerie voor melken en kaas...Hij kende het planetarium van Eise Eisinga in Franeker...leuk weer! Hierna in ons hotel een menu de pelerino gegegeten en weer te bedde.
Dagje pauze zit er op. Beetje mixed emotions... Enerzijds wil je even rust, en heb je die rust, wil je eigenlijk weer verder. Morgen mogen we weer.