Hasta la Vista

8 juni 2018 - Burgos, Spanje

Van Santo Domingo de la Calzada naar Burgos was het nog plm. 90km. Met het klimmen in het achterhoofd, vonden we dat teveel voor 1 dag. De route daarom opgesplitst in 2dgn. 1 dag van plm 60 om vervolgens dag 2 vroeg in Burgos te zijn. In tegenstelling tot de voorgaande dagen, nu juist een leuke afwisselende route gehad. Dan gaat alles vanzelf, lijkt wel, en is het ineens weer leuk.

6 juni: Santo Domingo de la Calzada naar San Juan de Ortega
Na een heerlijk nachtje slapen in de parador in het dorp een ontbijtje gescoord. Hierna de fietsen gepakt en weer op pad. Het was droog maar grijs. Het begon makkelijk, vlak tot licht dalend om 2 uur later (en 30km verder) in Belorado te zijn. Daar gelunched. Is een kruispunt met wandelroute, dus ook weer veel wandelaars.  Na de lunch werd de weg nog mooier en rustiger. Om de N-weg (te druk!) te mijden, een stukje op de wandelroute gefietst. Daarna volgende een klim over de Pedrajapas van1130 meter, maar klimmen en dalen was veel gelijkmatiger en zeker anderhalf uur gefietst zonder iemand tegen te komen. Geen auto, fiets of wandelaar. Alleen een paar fluitende vogeltjes en dwarrelende vlinders. Dan is het net vakantie😉
Even voor 17.00 uur bij de pelgrimshostel in San Juan de Ortega gearriveerd. 3 kamers van 20 bedden - zoek maar een plek. Gelijk ook de maaltijd geregeld. Daarna gedouched en in het zonnetje een cerveza gedronken. Hierna naar de mis in de kapel. Wel grappig, maar als si, café americano en cerveza je woordenschat is, is het nauwelijks te volgen, maar wel leuk om mee te maken. Aansluitend naar de cantina voor het diner.....bordje pasta, kom soep, vlees, sla met patat en een yoghurtje. Het is (bijna) warm en het vult.... zullen we maar zeggen...haha...met een eigen flesje wijn en stokbrood met olio en zout maken we het zelf lekker (beetje italiano Marsha😊)... maar wel leuk om met een man of 40 hetzelfde te eten...een soort gaarkeuken. Toen naar de kamer en blog schrijven. En geestelijk voorbereiden op de houtzagerij van deze nacht. Morgen slechts 30 km naar Burgos.
Vandaag 63 kilometer met 745 hoogtemeters.

7 juni: Van San Juan de Ortega naar Burgos.
De houtzagerij is meegevallen, misschien zelfs wel opvallend rustig geweest. In ieder geval redelijk geslapen. Om 8 uur stonden wij (jaja...weer als laatsten...iemand moet dat toch zijn😉) buiten en de deur ging achter ons gelijk op slot. Op pad naar Burgos. Via 2 omwegen, om de drukke hoofdweg te mijden, nog wat geklommen, maar merendeel dalen. In Ibeas de Juarros zitten ontbijten en blog plaatsen. Na bijna 5 weken komen we erachter dat dit best een lekker moment van de dag is hiervoor😊)
Voor de middag zijn we al in Burgos. Op het plein bij de kathedraal  kwamen we gelijk een oude bekende tegen. De man van Tenerife van Zuid-Frankrijk. Grappig, dat verwacht je dan weer niet. Hij herkende ons ook en dan is er gelijk die lach bij allemaal. Wat is dat toch met ons mensen, dat wij daar blijkbaar aan hechten om bekenden te zien.....
Om 11.50 uur stonden we bij de hostel. Na 10 minuten mochten we inchecken. Fiets naar binnen, spullen op bed leggen, douchen en kleren wassen en drogen. Ondertussen gelunched op het buitenterras. We gaan de stad in. De kathedraal bekijken. Wat, na nog wat rondgelopen te hebben, toch wel de belangrijkste attractie is. Met andere woorden, na een 1/2 dagje heb je Burgos wel gezien. 's-Avonds in één van de straatjes goed en lekker gegeten. Daar kunnen we wel weer een stukje op fietsen. Daarna vroeg te bedde. Vanaf morgen wacht ons de "meseta", volgens zegge vooral een mentale uitdaging door de weidsheid en stilte. We gaan daarom ook een paar dagen de stilte ervaren en dus even uit de lucht'. Hasta la vista en tot later.😃👋👋👋💕
Vandaag 33 km met 217 hoogtemeters.