Van Poitiers naar Saintes

24 mei 2018 - Saintes, Frankrijk

21 mei: Van Poitiers naar Melle
Deze afslag betekende dat we i.i.g. niet de klassieke route gaan volgen. Maar nog de keuze hebben uit de kustroute of over Bordeaux. Vertrokken vanuit de jeugdherberg met stralend weer. Bij het ontbijt waren 2 groepen jeugdkamp. Nu begrepen we ook 'het complèt'. De receptionist moet gedacht hebben dat wij ook met een groep kwamen....ah oui...grouppe boertjes-van vliet...haha...Er waren voor onderweg weinig voorzieningen voorspeldt. Na een kilometer of 20-30 nog niets gezien te hebben toch maar een pauze ingelast bij een picknickplaats. We hadden de fietsen nog niet geparkeerd of er parkeerden ook een paar auto's. Een familie stapte uit en hadden juist bedacht op datzelfde plekje de jaarlijkse familiebbq te houden. Dat schopten wij nu wel wat in de war. Omdat wij hun feestje niet wilden verstoren, zijn we vrij snel opgestaan. We zaten nog niet op de fiets of de tafelkleden etc...kwamen tevoorschijn.
In de loop van de dag begon het wat bewolkter te worden en hoorden we in de verte wat gerommel.
Ivm 2e Pentecôte was alles dicht. Vlak voor het laatste dorp toch nog een soort Intratuin gevonden die wat regionale producten verkocht. Wijn en een galette (soort cake) om toch nog iets te eten te hebben. Blij met onze aankoop zien we 500 meter verder een supermarkt die open is...Toen nog ff wat drinken voor we naar de camping gaan. Na 2 slokjes begint het te waaien, te onweren en te regenen.
Uiteindelijk helemaal ingepakt in alles wat regenkleding is naar de camping gereden.... bleek deze gesloten...grrr  Snel via telefoon op "bookings.com"  een hotel opgezocht in de buurt en voila toch nog een lekker kamertje met douche en met de andere ochtend ontbijt.....
Vandaag 75 km met 582 hoogtemeters

22 mei: Van Melle naar Saintes.
Wederom met stralend weer vertrokken. Van de onweersbui van gister was niets meer te merken. Weer weinig voorzieningen onderweg. Maar door zomaar toch het centrum van Aulnay in te rijden, stuitten we ineens op een aardig dorpsplein en kunnen we toch nog lunchen. Omstreeks 16.00 uur de jasjes aangedaan voor 10 minuten druppels.  Rond 18.15 uur in Saintes bij het pelgrimshostel, een ruimte vast aan de kerk. We hadden mazzel. De laatste 2 bedden van de zes. Ze geven voorrang aan wandelaars, maar vanaf 18.30 zijn ook fietsers welkom. Gelijk een nieuw paspoort aangeschaft, want we verzamelen aardig wat tampons (stempels).
Leuk zo'n zaaltje dat gelijk ook keuken en eetzaal is. Om 22.00 uur terug uit de stad (we waren de laatste en leuke stad trouwens!!!) en gelijk het bed ingedoken. 5 minuten later lag iedereen en ging het licht uit. Binnen 10 minuten ging de eerste boom om en de hele nacht door werd er door de verschillende wandelaars gezaagd. Het hele fôret d'Orleans was de klos😉 De anderen waren allen lopers, jong tot bejaard, van 1e keer tot vervolgetappe, tot een keltisch rondje, tot baan opgezegd hebben en alle tijd nemen... De andere ochtend gingen om 06.30 uur rücksichtlos de luiken open en werden er eieren gebakken. Wij hebben het tafereel vanaf de bovenste etage van het stapelbed aanschouwd. Wat een leuke belevenis weer.
En mocht je denken....ri Saintes wordt het makkelijker.....niets is minder waar. Sweerman moet gedacht hebben, voor de mensen die de kustroute gaan volgen, gooi ik er nog wat hoogtemeters tegenaan.
Ja Willem (Klein), we kiezen voor de kustroute. Voor de afwisseling en ook om de benen wat rust te gunnen. We zullen een mooie foto van een lekker visje maken😉😛
Vandaag 85 km met 672 hoogtemeters

1. Willem klein:
    24 mei 2018
    Ha ha, ik heb mijn best gedaan jullie over te halen een paar extra heuveltjes te beklimmen.
    Maar alle gekheid, prima keuze ook hoor denk ik.
    Zelf geen ervaring met de kustroute dus ik laat mij blij verrassen.
  2. Henk de Smit:
    😀🤗
  3. Marja:
    25 mei 2018
    Haha dit verhaal is ook weer schitterend om te lezen met af en toe wat regenbuitjes mogen jullie niet klagen maar ja liever strak blauwe luchten.Bijna drie weken op pad tijd gaat snel succes langs de kustroute en smeren maar.
  4. Chantal:
    25 mei 2018
    Kustroute of niet... sowieso heel knap wat jullie aan het doen zijn. Ik zit telkens vol bewondering te lezen 😊👍🏼 Succes met het vervolg weer !
  5. Cor en Annemarie:
    25 mei 2018
    wat een leuke ervaringen weer. Het omhakken van het bos en wakker worden met de lucht van gebakken eieren op de koop toe ;-) Lijkt me een mooie route langs de kust, en dan neem je de extra hoogte meters wel op de koop toe. Veel plezier!
  6. Simone:
    25 mei 2018
    ik vind het geweldig wat jullie meemaken. Heerlijk ook om vanuit mijn luie stoel mee te mogen genieten.
    Nou weer een hele fijne fietsdag gewenst

groetjes
  7. Willem:
    25 mei 2018
    Prachtig verhaal weer. En Paul, heb je geen oordoppen meer van de schietbaan?
  8. Coby:
    25 mei 2018
    Weer een prachtig verhaal. Zit nu zelf in het Zwarte Woud en merk hoe het weer kan omslaan. Warm, regen, warm, onweer en soms alles tegelijk! Ik bewonder jullie.
  9. Wim en Ineke.:
    25 mei 2018
    Ik moest wel even lachen om het verhaal van het bos wat omgezaagd werd, hebben jullie ook nog een boom omgezaagd?
    Verder weer een mooi verhaal.
  10. Wil en Martin:
    25 mei 2018
    Een schitterend verhaal, wat jullie allemaal meemaken! Petje af voor jullie! Ga zo door en veel plezier met de rest van de reis!!!!!😘🚴‍♀️🚴‍♀️👍
  11. Adrika Feenstra:
    25 mei 2018
    Weer mooie ervaringen opgedaan. Fijn dat het misterie van complet is opgelost 😅. Grappig, wat 2 namen alniet teweeg kunnen brengen. Ook lekker dat je ‘s nachts ook in bosrijke omgeving kunt vertoeven, een virtueel bos, dat dan wel! 😂 De paden worden in de nacht vrijgemaakt en ook nog zo wakker gemaakt worden moet een heel schouwspel zijn geweest. Nu lekker fietsen langs de kustlijn met alle hoogtemeters van dient is de moeite meer dan waard. Om op z’n Engels af te sluiten: keep on going! 💋
  12. Gp Van Vliet:
    27 mei 2018
    Nog een fijne fiets tocht, hét zie er weer mooi uit .succes maar weer
  13. Monique:
    28 mei 2018
    Pfff, wat een zoektocht naar slaapplaatsen weer 🛏🏕.
    Lekker voor de afwisseling langs de kust (meer wind?) 😎
    Succes en plezier verder 🚲☼.