Van Chartres naar Tours

19 mei 2018 - Ingrandes, Frankrijk

De afgelopen 3 dagen gelukkig weer aardig wat zon gehad en lekker windje mee. Ook weer op campings kunnen slapen. De klimmetjes werden allengs minder hoog. Lekker kunnen doortrappen dus. Weer veel landelijke glooiende weggetjes langs akkers en dorpen om uiteindelijk te eindigen in Tours...het einde van het eerste boekje. Boekje 1 kan dus naar huis. Wat tegelijk betekent dat we tegelijk aan het nadenken zijn wat er nog meer aan overtollige bagage (en dus kilo's😛) naar huis kan👍
De planning ri Chartres was wel bevallen. Dus nu ook 2 wat langere etappes gepland om zodoende vrijdag vroeg in Tours te kunnen zijn.

PS: Wij plaatsen iedere avond een punt op de kaart waar we op dat moment zijn. Reislogger maakt er alleen dan een rechte weg van. De werkelijke km's zijn er dus wat meer.....🌟

16 mei: Van Chartres naar Cloyes-sur-le-Loir.
Even na 09.00 vertrokken, waarmee we de laatste waren. Overigens in het geheel geen jeugd te bekennen geweest in de jeugdherberg.... haha...meer gewoon mensen die vanwege werk moeten overnachten.
Het was al zonnig, blote benen, maar nog wel de jasjes aan gedaan. Nog even een foto van de kathedraal in de ochtendzon en ...there we go....Na half uurtje ook de jasjes uit. Het is de hele dag stralend weer gebleven. Heerlijk fietsweer, 17-18 gr. met een flinke wind mee. Lekker om zonder veel moeite boven de 20 km per uur te fietsen.
Het venijn zit 'm echter in de staart...hoe soepel het vanmorgen ging....des te minder vanmiddag. Naarmate de zon warmer werd...werd het asfalt heter en raakten ook wij verhit...we rijden verkeerd en er kwamen weer klimmetjes!
Zitten we 's middags in Chateaudun een cola te drinken op terras worden we aangesproken door 2 engelse mensen die ook op het terras zaten. Of wij naar Santiago gaan. Ze wonen 2 dorpen verderop. Of we morgenochtend zin hebben om een bakkie te doen als we langs hun huis fietsen. You can't miss it... the 2CV club. Dat willen we wel...so see you tomorrow☺
Rond half zes op een aardige camping aangekomen. Plek uitgezocht met avond- en ochtendzon...staat de tent net komt opeens bewolking opzetten....maar het is niet koud.
Vandaag 77 km met 372 hoogtemeters.

17 mei: Van Cloyes-sur-le-Loir naar Château-Renault.
Het begon fris vanmorgen. Geheel bewolkt.
Na 900 meter onze eerste stop. De kerk van Cloyes. Leuk hier: De stempel voor het paspoort was zelfbediening en ook nog een hele mooie. Dat zouden ze in meer kerken moeten doen. Best vaak zijn ze 'onbemand' en gaan we zonder stempel weer de poort uit. Da's best weleens jammer.

De Engelsen van de 2cv-club helaas toch nog gemist...toch niet zo duidelijk herkenbaar blijkbaar....
We hadden de wind weer grotendeels mee, dus konden weer lekker doortrappen. We passeren Vendôme, wat best een leuk stadje is.
Na 14.00 uur brak de zon door. Terwijl we zitten te lunchen op een bankje voor een vervallen kerkje passeert er een Belg die bepakt onderweg is naar Saint Jean PdP.
Om 17.30 uur zijn we op de camping municipal. We staan voor 9 euro incl douche. De Belg blijkt er ook gestopt te zijn. Leuk om te kletsen over een gezamenlijk doel.
Het klimmen lijkt steeds gemakkelijker te gaan....
Vandaag 70 km met 339 hoogtemeters.

18 mei: Chateau-Renault naar Vouvray (10 km voor Tours)
Wekker liep om 7.00 uur af. Vroeg op om lekker op tijd op de camping te zijn. Het is strakblauw, maar wel fris. Kletsnatte tent ingepakt en rustig aan gaan fietsen. Korte etappe.
Na 11.00 uur weer warm en zonnig genoeg om met korte mouwen te fietsen.
Op de camping in Vouvray eerst stokbroodje gegeten, wasje gedaan en toen met de bus naar Tours. Biertje gedronken, tampon (stempel) gehaald in de kathedraal. Een immens bouwwerk met schitterende glas in lood ramen.  We spreken nog 2 Ommenaren. Zij waren nog maar 9 dagen onderweg en rijden minimaal 100km/pd, want ze hebben maar 4 weken. Meer dan een foto zit er dan ook niet in. Zo blij dat wij langer voor ons avontuur uitgetrokken hebben. We hebben de stad nog rondgeslenterd. Eerst leek er niet zoveel te beleven, maar dichter bij "La Gare" wordt het leuker. En even later zien we langs de Loire allemaal terrasjes en mensen op de kade hangen/kletsen/muziek maken....net de Waalkade in Nijmegen met de 4-daagse😃
Vandaag 31 km gehad met 130 hoogtemeters.

Het eerste boekje zit erop. We krijgen nu deel 2. Van Tours tot aan de Pyreneeën. We kunnen kiezen uit 3 mogelijkhede. Het lijkt volgende week warm te worden....dus we denken eraan de kustroute te nemen....

1. Henk de Smit:
    19 mei 2018
    Wat een geweldige reis maken jullie. Al die mensen die je ontmoet dat vergeet je nooit meer denk ik. Ik geniet van jullie reisverslagen. 🤗
  2. Aldert:
    20 mei 2018
    Mooie ervaring hoor. Inderdaad goed dat jullie zoveel weken hebben. Die heb je zo te lezen echt nodig.
  3. Simone:
    20 mei 2018
    LEUK!!!! Dat is het ook fantastische van reizen, het ontmoeten van mensen, mooie plekjes zien en genieten.
    Nou maak er maar weer mooie dagen van. Blijf jullie volgen. Groetjes

ps waarom staat Paul op een parkeerplaats voor invaliden ?
  4. Marja:
    20 mei 2018
    Mooie verhalen weer ik geniet ervan en wat een kilometers maken jullie ja de ene kerk is mooie dan de andere leuk hoor al die mensen te ontmoeten met ook weer hun verhalen.Fijn dat het mooi weer alleen hopenlijk niet te warm nog veel plezier en tot het volgende reisverslag.
  5. Cor en Annemarie:
    20 mei 2018
    Mooie routes, mooie verhalen en mooie ervaringen weer. Lijkt me leuk om nu op de fiets door de dorpjes en steden te fietsen die je vaak vanaf de snelweg ziet aangegeven. Leuke stad Tours, bijzondere stempels hebben ze daar in de kathedraal ;-)
  6. Lourens:
    20 mei 2018
    Hoop fietsen op je foto's te zien maar ook een hoop drank? :-). Zit toch niet in de benen he? Succes, hij gaat lekker.
  7. Hanneke:
    20 mei 2018
    Het is weer genieten om jullie verslag te lezen en de foto’s geven je de indruk of je er zelf bent.Ik kijk uit naar het vervolg.
  8. Monique:
    20 mei 2018
    Wauw, wat een avonturen weer. Gaaf hoor! Mooie en leuke foto's trouwens. Op naar de top van de Pyreneeën. Succes, plezier en geniet ervan!
  9. Gp Van Vliet:
    20 mei 2018
    Mooi die foto's jullie doen een geweldige reis. Heel veel succes weer
  10. Adrika Feenstra:
    20 mei 2018
    Weer mooie verhalen en ontmoetingen met bijbehorende plaatjes. Prachtige reis H&P.
    Ik/we kunnen bijna niet wachten tot jullie volgende bericht. Groetjes 💋
  11. Wim en Corrie:
    20 mei 2018
    Wat een leuke verhalen! En mooie foto's ook!
    Wel fijn dat Paul Henny in de gaten kan houden via zijn
    spiegeltje! ☺️
  12. Willem klein:
    20 mei 2018
    Leuk verslag weer met mooie foto's.
    1 gids afgewerkt, nog twee te gaan.
    Hoop eigenlijk dat jullie niet de kustroute gaan volgen, de andere twee geven mooiere foto's maar ik pas mij moeiteloos aan hoor !!
    Succes weer.
  13. Marijke:
    20 mei 2018
    Wat een mooie reis maken jullie! Leuke ontmoetingen en je komt op plekken die je anders overslaat...heel verrassend..geniet ervan!!
  14. Sandra:
    20 mei 2018
    Genieten voor jullie, maar ook voor ons met jaloersmakende verhalen en prachtige foto s!!!
  15. Dorien:
    20 mei 2018
    Wat leuk om jullie tocht te lezen we leven erg mee en onze herinneringen aan 6 jaar geleden komen weer helemaal terug. 1/3 zit erop geniet van het volgende boekje
  16. Peter en Wil:
    21 mei 2018
    Wat een geweldige ervaring! En wat leuk om die zo te volgen. Het ziet er allemaal even leuk en mooi uit. Geniet van jullie vervolg met het 2e boekje.